top of page
Zoeken
  • Foto van schrijververoniek DUCHAMPS

Naamloos

Ik heb Finland letterlijk en figuurlijk achter mij gelaten. Ik ben nu in Tallinn, om langs de Baltische staten naar huis terug te keren (in Litouwen neem ik de boot naar Kiel, en dan is het nog 700 km rijden...). Het is hier heerlijk in de Estse hoofdstad, niet in het minst omdat ik nu samen reis met Luc (mijn man), we hadden hier afgesproken... Keitof!

Behalve dat ik nog wil meegeven dat ik Tallinn veel mooier vind dan Helsinki, wil ik het niet over de toeristische aantrekking van beide steden hebben. Ik wil op een fijne manier mijn blog afsluiten. Dit bericht is dus een (of het?) afsluitertje...

Maar hoe sluit je nu een blog af die over het Finse onderwijsmodel gaat? Ik pieker daar dus echt over, zonder gepast antwoord te vinden.

En toen dacht ik aan de vraag die in mijn titel staat: Wat maakt het onderwijs in Finland zo bijzonder?

Daar kan ik verschillende meningen over geven, want deze vraag stelde ik ook tijdens de interviews die ik afnam.

Hieronder volgen de antwoorden, gegeven door de schoolhoofden:

- De stilte tijdens het werken. De kinderen weten wanneer ze stil moeten werken en wanneer ze een beetje mogen babbelen. Er is discipline. Hier wordt van in het begin al hard aan gewerkt, elke dag opnieuw!

- De autonomie van de scholen. Als school krijg je behoorlijk veel vrijheid om zelf te bepalen hoe de school onderwijs wil aanbieden.

- De autonomie van de leerkracht. Je bepaalt zelf je manier van lesgeven.

- De kinderen met speciale noden worden heel vlug geholpen. De leerkracht is verantwoordelijk voor het welbevinden van de leerlingen. Er wordt vlug gereageerd als er gemerkt wordt dat een kind zich niet lekker voelt of het niet zo goed doet.

- De leerkrachten volgen een master-opleiding.

- het beroep van leerkracht wordt door de ouders erg gerespecteerd.

- Dat iedereen dezelfde mogelijkheden krijgt,van klas 1 tot klas 9.

- De informele relatie tussen leraar en kinderen; kinderen hebben geen angst om de leraar te contacteren.

- De schitterende natuur in dit land zorgt voor een meerwaarde in het onderwijs.

Tot zover de mening van de experten. Een volgende (en laatste ) keer krijgen jullie mijn eigen mening hierover!

P.S.Dat van die natuur vind ik trouwens zelf ook!

Ken je Lennart Helge, een noordse tekenaar? Ik ben redelijk gek op zijn werk: soms ontroerend, vaak grappig, altijd mooi. In Finland moest ik heel vaak denken aan zijn tekeningen! Aan de foto's hieronder zal je wel merken waarom...

Terveisiä, Veke

17 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page